Op onze school meten we de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen vanaf klas 1 (groep 3) m.b.v. methodegebonden toetsen en het Cito-leerlingvolgsysteem. Aan de hand van de resultaten weten we waar de kinderen staan in hun schoolontwikkelingen en kunnen we ons onderwijs daarop afstellen. De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Ouders worden tijdens oudergesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten. Naast de Citotoetsen wordt gebruik gemaakt van de leerlijnen van de BVS om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. De leerkrachten houden van alle leerlingen bij welke doelen ze gehaald hebben door ze in Parnassys af te vinken.

Bij de kleuters wordt gebruik gemaakt van de volg-doelen van de BVS (Begeleidingsdienst voor Vrijescholen).

In klas 6 doen alle leerlingen begin februari mee aan de doorstroomtoets (IEP).

Toetsing

We streven naar een rijke en brede ontwikkeling, die bijdraagt aan didactisch passende opbrengsten bij onze populatie. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we resultaatgericht: we beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. Op basis van verschillende analyses van de resultaten (leerling-, groeps- en schoolniveau) stellen we interventies vast. Twee keer per jaar maken we een analyse van de toetsresultaten, welke vergeleken worden met onze vooraf gestelde ambities.

Resultaten