Identiteit

Visie op lesgeven De spirituele grondslag voor het lesgeven ligt in het begrip dat we kunnen krijgen voor het wezen van het kind en hoe dat verandert. Kleuters leren vanuit de nabootsing en kinderen op de basisschool leren vooral vanuit inspiratie. Dat vraagt van de leerkracht dat zij zich enthousiast en levendig met de leerstof verbindt zodat het kind haar kan volgen, want kinderen op de basisschool hebben niet primair onze logica nodig maar wel onze liefdevolle benadering van zowel de leerstof als henzelf. De leerstof is daarbij geen doel op zich, maar een middel waaraan het kind zich kan ontwikkelen om goed voorbereid de wereld tegemoet te treden. Bij het lesgeven beweegt de leerkracht zich tussen een vaste structuur (eisen en doelen) en een vrije ruimte waarin ruimte is voor het eigen initiatief van de leerkracht. Zij zorgt ervoor dat er bij de opbouw van de les (maar ook in de opbouw van de dag, de week, de periode en het schooljaar) momenten zijn van inademing en uitademing; momenten van inspanning en ontspanning, van opnemen en uitwerken, van ingetogen en uitbundig handelen. 

Visie op leren Duurzaam leren kan pas ontstaan als we leren van en aan het leven. Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om vanuit dat enthousiasme kennis op diverse manieren zelf op te doen. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich de stof op hun manier eigen maken. Het leren is een zelfstandig proces maar wordt versterkt door samen te werken. Door veel te doen (schrijven, tekenen, spelen) wordt het leren gestimuleerd. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie. Sommige kinderen hebben behoefte aan extra ondersteuning. Voor hen is er een zorgstructuur opgezet. 

Visie op identiteit Onze school is geïnspireerd op de pedagogie van Rudolf Steiner. Dat wordt zichtbaar in de opbouw van ons curriculum dat rekening houdt met de ontwikkelingsfasen van het opgroeiende kind. Het wordt ook zichtbaar in de aankleding van ons gebouw, het gebruik van leermiddelen en in de speciale kunstzinnige vakken zoals handwerken, euritmie, vormtekenen, schilderen, en handenarbeid. Er is ruime aandacht voor jaarfeesten die gerelateerd zijn aan de seizoenen en de Christelijke jaarfeesten. Tijdens de lessen religieuze oriëntatie is er aandacht voor moreel-ethische waarden zoals we die hebben met respect voor de antroposofie. De aandacht is verweven in het onderwijs maar wordt nooit expliciet onderwezen. 

Visie op veiligheid De Vrijeschool Den Haag moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen, zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Het Veiligheidsbeleid en de regels uit het Veiligheidsplan zijn dan ook gericht op het waarborgen van de veiligheid van onze leerlingen en medewerkers.  

Visie op excellentie Onze school streeft ernaar zich niet alleen te ontwikkelen als een excellente school zoals beschreven vanuit de overheid. Wij willen uitblinken in onderwijs dat gezond is voor onze leerlingen en onszelf. Dat betekent voor ons dat hoofd, hart en handen in een gezonde balans worden aangesproken. Dat onze leerlingen niet alleen knap zijn in rekenen en taal, maar ook respectvol en met eerbied omgaan met andere mensen en met de natuur. De visie is dat een gezond mens ook op cognitief vlak zich sterk moet kunnen ontwikkelen om als vrij mens eigen keuzes te kunnen maken.  

Visie

De Vrijeschool Den Haag heeft een eigen kijk op onderwijs, gebaseerd op het mensbeeld uit de antroposofie.  De Vrije School heeft als uitgangspunt: onderwijzen is ook opvoeden. Naast rekenen en taal staat het onderwijs in het teken van de vorming van de persoonlijkheid, zowel het individu als in relatie tot de sociale gemeenschap. De Vrijeschool wil in het leven van een kind van betekenis zijn. Onderwijs verbreedt de ontwikkeling van de vrije persoonlijkheid. We moedigen dit aan in zowel cognitie, inventiviteit, originaliteit en creativiteit. Een visie op de mens, bestaande uit lichaam, ziel en geest. Wij hopen het vuur te ontsteken in plaats van het vullen van een vat met kennis.