Vrijeschool leerlijn

De vrijescholen werken met doorlopende leerlijnen. Elk levensjaar heeft zijn eigen ontwikkelingsmogelijkheden. In iedere klas loopt een jaarthema als een rode draad door de leerstof heen, passend bij de leeftijdsfase. Hierdoor krijgen de verschillende vakken ene onderlinge samenhang. Het uiterlijke en innerlijke groeiproces van ieder kind verloopt volgens een bepaald patroon, ondanks alle verscheidenheid die zich in de praktijk voordoet. In elk leerjaar worden nieuwe belangstellingsgebieden bij het kind aangesproken. De leraren lezen aan de ontwikkeling van de kinderen af wat ze nodig hebben. Pedagogie is de kunst te herkennen wat kinderen aan verborgen intenties met zich meebrengen en op basis daarvan proberen we een klimaat te scheppen waarin ze zich optimaal kunnen ontplooien. Lees hier meer over het Vrijeschoolkompas van de Vereniging van Vrijescholen.

Op onze school bieden wij de mogelijkheid aan om in de Vrije Speelklas (vanaf 2,5 jaar) in een veilige omgeving met leeftijdsgenoten te spelen. De antroposofie is de inspiratiebron waar vanuit de leidsters handelen. Ze richten zich (daarom) sterk op voelen, denken en willen. Respect voor de mens en de natuur wordt in alle facetten en handelingen in de klassen tot uitdrukking gebracht. Er wordt met name met natuurlijke materialen gewerkt. In de klassen heerst een duidelijke dag-, week- en jaarritme. In de schoolgids is informatie opgenomen over het werken met de peuters. Dat geldt ook zo voor het onderwijs aan kleuters. In de schoolgids staat informatie over de lestijden, euritmie, de contacten met ouders en de overgang naar de eerste klas. 

Onderwijs aan peuters en kleuters

De schooldag begint met het periodeonderwijs. Elke ochtend wordt, gedurende drie tot vier weken, in de eerste twee lesuren hetzelfde vak onderwezen voor de verdieping van de leervakken zoals taal, aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, biologie (heemkunde) en rekenen. De leerstof gaat ‘door de nacht heen’. Wat de ene dag als beeld is neergezet, wordt de volgende dag meer bewust en concreet uitgewerkt. Het onderwerp wint aan diepgang en de leerling kan zich er grondig mee verbinden. De behandelde stof sluit nauw aan bij de leeftijd en de ontwikkelingsfase van de leerlingen. Daarna is er aandacht voor 2 uren taal- en rekenvaardigheden (oefenuren). We geven 5 vak-uren (gym, handvaardigheid, euritmie en muziek) per klas per week. Een voorbeeld van een dag: -eerste leesmoment -opening van de dag met zingen en de spreuk -periodeonderwijs (bijv. huizenbouw, meteorologie) -pauze -oefen uur taal met 2e leesmoment -beweging uur -pauze -oefen uur rekenen -kunst uur

Onderwijs klas 1 t/m 6